IVRK-vriendelijk onderwijs

Een ideaal onderwijssysteem dat alle kinderrechten respecteert, zou inclusief, gelijkwaardig en participatief zijn. Het zou individuele verschillen erkennen en diversiteit vieren. Hierbij zou aandacht moeten zijn voor:

1. *Inclusiviteit:* Onderwijs dat toegankelijk is voor alle kinderen, ongeacht achtergrond, capaciteiten of beperkingen.

2. *Gelijkheid:* Een gelijke kans voor alle kinderen om hun volledige potentieel te bereiken, ongeacht socio-economische status, geslacht of etniciteit.

3. *Participatie:* Kinderen zouden actief betrokken moeten zijn bij beslissingen die hen aangaan, en er zou ruimte moeten zijn voor hun stem en inbreng.

4. *Veiligheid en Welzijn:* Een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, zowel fysiek als emotioneel, met aandacht voor hun welzijn.

5. *Kwalitatief Onderwijs:* Hoogwaardig en relevant onderwijs dat zich richt op kritisch denken, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling.

6. *Respect voor Identiteit:* Erkenning van en respect voor diverse identiteiten, culturen en talen, en het aanmoedigen van een positieve zelfwaardering bij kinderen.

7. *Aandacht voor Unieke Behoeften:* Onderwijs dat rekening houdt met individuele leerbehoeften en verschillende leerstijlen.

8. *Bescherming tegen Uitbuiting en Mishandeling:* Een veilige omgeving die kinderen beschermt tegen alle vormen van uitbuiting, geweld en misbruik.

Een dergelijk systeem zou samenwerken met ouders, gemeenschappen en de bredere samenleving om het welzijn en de ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Het creëren van bewustzijn, beleidsmaatregelen en voortdurende evaluatie zouden integrale aspecten zijn om deze principes te handhaven.